Nie wystarczy powtarzać wyuczone słowa/wyuczonych słów

Otrzymaliśmy wczoraj następującą korespondencję:

Witam i pozdrawiam.
Jestem korektorką. Trafiłam na zdanie, które nie tylko dla mnie jest niewiadomą. Rozpisałam nieomalże ankietę pośród co bardziej kumatych znajomych – i zdania są podzielone. Ba! Napisałam do bloga o j. polskim i dostałam odpowiedź „nie potrafię udzielić jednoznacznej odpowiedzi”…
„*Nie wystarczy powtarzać (wyuczone słowa), żeby móc rozmawiać z Bogiem*”.
„Wyuczone słowa” czy „wyuczonych słów”?
Bez tego „nie wystarczy” sytuacja jest jasna – biernik – „powtarzać wyuczone słowa”.
Czy „nie wystarczy” – tak jak „nie można”, nie trzeba” – coś zmienia?

Z góry dziękuję za odpowiedź.
Zofia

Bardzo dziękuję za to pytanie, bo przyznam, że kwestia związków wyrazowych, zwłaszcza związku rządu, obok interpunkcji pasjonuje mnie na terenie językoznawstwa najbardziej.

Rozstrzygając kwestię podaną przez Panią, przyznam, że największą niejasność wprowadza ten nawias. Czy ten nawias jest rzeczywiście użyty w tekście, czy po prostu został użyty tylko dla podkreślenia, o które słowa chodzi? Zakładam, że ta druga opcja, więc go pomijam.

Ma Pani absolutną rację w ostatnim zdaniu. „Nie wystarczy” coś zmienia. A właściwie to samo „nie” coś zmienia. Nadaje zdaniu charakter przeczący. I można powiedzieć, że jest to może bardziej istotne w stosunku do bezokolicznika powtarzać niż do czasownika wystarczy. O tym za chwilę. Teraz chcę od razu odpowiedzieć na pytanie, a później rzecz uzasadnić. O ile mówimy
wystarczy powtarzać wyuczone (co?) słowa (biernik)
to kiedy mamy do czynienia z zaprzeczeniem, używamy dopełniacza:
nie wystarczy powtarzać (czego?) wyuczonych słów.

Mamy więc tutaj do czynienia z sytuacją najbardziej typową. Najczęściej bowiem w zdaniach twierdzących rzeczownik określany przyjmuje formę biernika, a w przeczących – formę dopełniacza.
Mam na to dobry przykład (biernik).
Nie mam na to dobrego przykładu (dopełniacz).

Jako że czasownik wystarczać jest – można powiedzieć – elastyczny i rzeczownik po nim przyjmuje różne formy, to skupmy się pod tym kątem na bezokoliczniku powtarzać.

Zdążyłem powtórzyć materiał (biernik).
Nie zdążyłem powtórzyć materiału (dopełniacz).
Mógł powtórzyć czynność (biernik).
Nie mógł powtórzyć czynności (dopełniacz).

Do tej pory wszystko się zgadza. Przytoczmy jeszcze kilka przykładów z korpusu językowego PWN:
sprzedano 5000 aut, ale później nigdy już nie udało się powtórzyć tego sukcesu (dopełniacz)
wystarczy powtórzyć powszechnie znaną prawdę (biernik)
pragnę powtórzyć te nieśmiertelne słowa (biernik)

Na koniec zachęcam do zajrzenia do dwóch innych wpisów, które następnym razem pomogą łatwiej rozstrzygnąć tego typu wątpliwości. Po pierwsze polecam ogólny wpis o związku rządu autorstwa Tomasza Powyszyńskiego (tutaj), w którym można znaleźć cenne informacje teoretyczne i instrukcję szukania odpowiedzi.

Zadaj swoje pytanie!Po drugie polecam podobny wpis Zapomniałem oddać ci kolczyków/kolczyki. W artykule podaję dokładnie krok po kroku, w jaki sposób szukam odpowiedzi na tego typu pytania.

Jako że było u nas więcej tego typu wpisów, podsuwam także p. Zofii i innym Czytelnikom link do tagu „związek rządu”.

Paweł Pomianek


One Reply to “Nie wystarczy powtarzać wyuczone słowa/wyuczonych słów”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Jesteśmy pasjonatami polszczyzny i pracy ze słowem pisanym. Założyliśmy tę stronę, by dzielić się swoją wiedzą na temat naszego języka i rozwiązywać językowe dylematy naszych czytelników. Postawiliśmy sobie za cel także rzetelne przygotowywanie tekstów do druku i pomoc autorom podczas wszystkich kolejnych etapów procesu wydawniczego, dlatego oferujemy profesjonalną redakcję, korektę oraz skład i łamanie tekstu. Autorami tekstów na stronie są: Paweł Pomianek, gospodarz serwisu, właściciel firmy Językowe Dylematy, doświadczony redaktor tekstów oraz doradca językowy, a także zaproszeni goście.

Zadaj pytanie językowe!

Jeśli masz językowy dylemat, kliknij tutaj i zadaj pytanie.

Polub nas!

Najnowsze komentarze

  1. Przed pierwszym? Przed czy wynika to z tego? Naprawdę Pani o to pyta, czy zapomniała Pani czegoś wkleić, a miało…

  2. Dzień dobry. Mam dylemat językowy. Czy w podanym poniżej przypadku będzie występował przecinek przed "czy"? Chodzi mi o pierwsze użyte…

  3. Dzień dobry. Dostępne słowniki wskazują formę krótkofalowiec: https://sjp.pwn.pl/doroszewski/krotkofalowiec;5443948.html https://sjp.pwn.pl/so/krotkofalowiec;4455133.html

  4. Dzień dobry Mam pytanie, a zarazem dylemat. Jestem twórca filmów na kanale YT. Jako twórca, często pełnię także rolę lektora.…

  5. Polszczyzna jest językiem, w którym wyrazy odmieniamy. Aby nie odmieniać danego wyrazu, musi istnieć reguła na podparcie tego zwyczaju lub…

  6. Czy nazwy takie jak Windows, Linux i FreeBSD się odmieniają przypadki? Czy poprawnie jest «Aplikacja dla Windows», «Aplikacja dla Linux»…

  7. Nie, w tym przypadku nie jest to konieczne. Wiele zależy od tego, czy używamy dla myśli jakiegoś specjalnego oznaczenia, czy…

  8. Czy myśli bohaterów też wprowadzamy koniecznie nowym akapitem jak wypowiedzi? Pozdrawiam

  9. Odpowiedź można z łatwością znaleźć w poradni językowej PWN: tutaj. „Akademia pana Kleksa”.

  10. "Akademia Pana Kleksa" czy "Akademia pana Kleksa" - który tytuł jest poprawny?

Archiwa

listopad 2011
N P W Ś C P S
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  

Nasze nagrania