Poradnik maturzysty (cz. 3): Styl wypowiedzi

Dziś kilka kolejnych podpowiedzi Małgorzaty Kubicz, które mogą pomóc w przygotowaniu dobrej prezentacji maturalnej.

Język, jakim mówimy, stanowi istotny element naszej przemowy. Oczywiście nie każdy ma dar lekkiego, błyskotliwego i elokwentnego sposobu wysławiania się, ale każdy może zbudować poprawną stylistycznie wypowiedź, dzięki kilku zasadom.

Oto one:

  • unikajmy modnych wyrażeń, pojawiających się w mediach,
  • unikajmy zbitek wyrazowych typu: Jako przykład podam przykład…
  • korzystajmy z synonimów, by uniknąć powtórek słownych,
  • nie stosujmy potocyzmów, wyrazów z życia codziennego,
  • z drugiej strony, nie używajmy słów zbyt pompatycznych i sztucznych,
  • nie budujmy zbyt długich zdań, które – rozdzielane zbyt wieloma przecinkami – skomplikują wyartykułowanie myśli,
  • nie stosujmy niedookreśloności typu: jakiś, być może, niejako, jakby, jak się wydaje,
  • starajmy się nie przenosić stylu pisanego do formy mówionej, powodować to może odczucie sztuczności,
  • zamiast imiesłowowych równoważników zdań, stosujmy wypowiedzenia proste lub współrzędnie złożone.

Wiele dobrego do naszej prezentacji wniesie pewien trik, który nauczy nas elastyczności i kreatywności stylistycznej. Na początek piszemy proste zdanie:
Pokolenie literackie charakteryzuje się tzw. „przeżyciem pokoleniowym”.
Potem wzbogacamy je o jeden człon:
Przeważnie każde pokolenie literackie charakteryzuje się tzw. „przeżyciem pokoleniowym”.
Na drugim poziomie wymieniamy najmniej ciekawe słowa i modyfikujemy dalej:
Przeważnie każde pokolenie literackie wyróżnia osobliwe przeżycie generacyjne.

Pamiętajmy jednak, by nie przedobrzyć, gdyż naszym głównym celem ma być wyrazistość i jasność wypowiedzi skierowanej do naszych słuchaczy. Szukajmy odpowiednich słów, ciekawie konstruujmy myśli, nadawajmy wyrazom odpowiednią barwę, aby właściwie ubrać nasze refleksje w słowa i uczynić nasze wystąpienie niezapomnianym.

—————

Tegoroczny cykl prowadzi Małgorzata Kubicz – polonistka, która przed rokiem miała okazję przygotowywać uczniów do egzaminu maturalnego.

Zobacz poprzednie odcinki tegorocznego „Poradnika maturzysty”:
Przygotowanie do matury – krótki poradnik
Egzamin ustny z języka polskiego, czyli prezentacja maturalna


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Jesteśmy pasjonatami polszczyzny i pracy ze słowem pisanym. Założyliśmy tę stronę, by dzielić się swoją wiedzą na temat naszego języka i rozwiązywać językowe dylematy naszych czytelników. Postawiliśmy sobie za cel także rzetelne przygotowywanie tekstów do druku i pomoc autorom podczas wszystkich kolejnych etapów procesu wydawniczego, dlatego oferujemy profesjonalną redakcję, korektę oraz skład i łamanie tekstu. Autorami tekstów na stronie są: Paweł Pomianek, gospodarz serwisu, właściciel firmy Językowe Dylematy, doświadczony redaktor tekstów oraz doradca językowy, a także zaproszeni goście.

Zadaj pytanie językowe!

Jeśli masz językowy dylemat, kliknij tutaj i zadaj pytanie.

Polub nas!

Najnowsze komentarze

  1. Przed pierwszym? Przed czy wynika to z tego? Naprawdę Pani o to pyta, czy zapomniała Pani czegoś wkleić, a miało…

  2. Dzień dobry. Mam dylemat językowy. Czy w podanym poniżej przypadku będzie występował przecinek przed "czy"? Chodzi mi o pierwsze użyte…

  3. Dzień dobry. Dostępne słowniki wskazują formę krótkofalowiec: https://sjp.pwn.pl/doroszewski/krotkofalowiec;5443948.html https://sjp.pwn.pl/so/krotkofalowiec;4455133.html

  4. Dzień dobry Mam pytanie, a zarazem dylemat. Jestem twórca filmów na kanale YT. Jako twórca, często pełnię także rolę lektora.…

  5. Polszczyzna jest językiem, w którym wyrazy odmieniamy. Aby nie odmieniać danego wyrazu, musi istnieć reguła na podparcie tego zwyczaju lub…

  6. Czy nazwy takie jak Windows, Linux i FreeBSD się odmieniają przypadki? Czy poprawnie jest «Aplikacja dla Windows», «Aplikacja dla Linux»…

  7. Nie, w tym przypadku nie jest to konieczne. Wiele zależy od tego, czy używamy dla myśli jakiegoś specjalnego oznaczenia, czy…

  8. Czy myśli bohaterów też wprowadzamy koniecznie nowym akapitem jak wypowiedzi? Pozdrawiam

  9. Odpowiedź można z łatwością znaleźć w poradni językowej PWN: tutaj. „Akademia pana Kleksa”.

  10. "Akademia Pana Kleksa" czy "Akademia pana Kleksa" - który tytuł jest poprawny?

Archiwa

styczeń 2011
N P W Ś C P S
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Nasze nagrania